امروز: پنج شنبه 22 آذر 1397 برابر با 13 دسامبر 2018

 

دارای مجوز  رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 93/28012

یادداشت

چهارشنبه, 21 آذر 1397

 آدینه نقیبی پیرمرد بلوچ اهل روستای کوهک است که برای روزی بیست هزار تومان در نقطه صفر مرزی کشور در #بازارچه_مرزی_کوهک شهرستان سراوان کار تخلیه و بارگیری کالا انجام می دهد، چهره ی آفتاب سوخته، کفشهای پاره پوره و لباسهای مندرسش گواه از وضعیت مالی او و صدها کارگر محلی ای دارد که در این بازارچه کار میکنند.

دوشنبه, 28 آبان 1397

سال‌ها بود تنها جایی که به‌عنوان یک ایرانی فکر مسافرت به آن را نمی‌کردم و برای دیدنش انگیزه‌ای نداشتم استان سیستان‌وبلوچستان بود. نام سیستان‌وبلوچستان را با واژه‌هایی همچون «خشک‌سالی» و «فقر» و «خشونت» و از همه مهمتر «تبعیض» بسیار شنیده بودم.
حال سعادتی شد که به آنجا سفر کنم، ولی وقتی به آنجا رسیدم هر چقدر که بیشتر با مردمانش آشنا می‌شدم و ارتباط برقرار می‌کردم تازه می‌فهمیدم که چه دیر این سعادت نصیبم شده است.
اولین جایی که بسیار نامش دلنواز و ساختمانش چشم‌نواز بود «مسجد جامع مکی» زاهدان بود که وقتی به آن شرف‌یاب شدم و مدرسه علوم دینی‌اش را با هزاران طلبه دیدم بیشتر از یک مسجد، نمادی از دینداری و مبارزه با جهل و پایگاهی در برابر هجمۀ افکار غیردینی مشاهده کردم و تا چندین دقیقه از عظمتش نفس‌نفس می‌زدم و بغض گلویم را از این همه دینداری این مردمان پاک می‌فشرد. ولی آنچه بسیار مهم بود و به چشم می‌خورد تقارن مدرسه علوم دینی با مسجد جامع زاهدان بود که نشان از عجین‌شدن دین و اعتقاد مردمان بلوچ با علم و آگاهی داشت.
زمان ورودم به مسجد مصادف با نماز عصر بود و وقتی برای نماز وارد مسجد جامع شدم فوج‌فوج هجوم مردم برای نماز نشان از سبقت این مردم دیندار برای انجام واجبات‌شان و لبیک گفتن به ندای «حی علی الصلاة» و «حی علی الفلاح» داشت. ولی آنچه بیشتر از همه جلوۀ زیبایی به این جمع می‌داد وجود شیخ‌الاسلام مولوی عبدالحمید بود؛ مردی که در وصف جایگاهش در دل مردم بلوچ همان بس که نمی‌شود پروفایلی از تلگرام و واتس‌آپ پیدا کرد و عکس شیخ و مولای‌شان بر روی آن نقش نبسته باشد.
سعادتی شد که در خدمت پدر بزرگوارم ساعتی در خدمت شیخ‌الاسلام مولوی عبدالحمید و علمای بزرگ آن منطقه باشم و از صحبت‌هایشان فیض ببرم. واقعا مردی هوشیار و آگاه و بزرگوار که در وصفش زبان قاصر است، مردی که مبنای فکری‌اش در دین اعتدال و مهربانی‌ست و مبنای سیاسی‌اش ایرانی آباد و آزاد و برادرگونه برای همه اقوام و مذاهب در کنار هم.
چند روزی که به جای‌جای این استان سفر کردم و ملاقات‌هایی داشتیم بسیار برایم عجیب بود، روزی نبود از زاهدان و سراوان گرفته تا چابهار و ایرانشهر و بمپور که مراسمی از فارغ‌التحصیلی طلاب و حافظان قرآن در یکی از شهرهای استان سیستان‌وبلوچستان برگزار نشود و شیخ‌الاسلام رهبری که خستگی نمی‌شناسد و همیشه در کنار مردمش همچون کوه ایستاده در آن شرکت نکند.
بسیار شنیده بودم که کردها و ایرانی‌ها مهمان‌نوازند، ولی وقتی به آنجا رفتم تازه معنی «مهمان‌نوازی» و «ایرانی» بودن واقعی را درک کردم. در چندین مراسم فارغ‌التحصیلی که شرکت کردم و با این‌همه محرومیت و فقر وقتی آن‌همه انفاق از این مردم بزرگوار برای این مراسمات با هزاران نفر مهمان که دیدم به یاد آیۀ بیست سورۀ «توبه» افتادم که خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَهِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ.»
بسیار در این اوضاع تفکر کردم که خدایا این مردمان را چه شده که در اوج محرومیت و فقر در این بیابان‌های شن‌زار و بی‌آب‌وعلف این چنین پاک و صادق و دیندار. وقتی به جایگاه والای علما در دل این مردم پی بردم به حدیث شریف پیامبر اسلام بیشتر یقین پیدا کردم که می‌فرمایند: «صنفان من أمتي إذا صلحوا صلح الناس، وإذا فسدوا فسد الناس، الأمراء والعلماء.»
علمایی که با تقوای‌شان در دل و صداقت‌شان در عمل، به‌سان اکسیری این مردمان محروم و مستضعف را به طلایی در دل این بیابان بی‌آب‌وعلف سیستان‌وبلوچستان تبدیل کرده که وجود رهبری توانمند به نام شیخ‌الاسلام مولوی عبدالحمید ارادۀ علمای این منطقه را نیز در این راه دو چندان کرده است.
به‌راستی تازه به معنی واقعی حدیث شریف «العلماء ورثة الانبیاء» پی بردم. همان‌طور که پیامبران برای تربیت انسان‌ها و نشان دادن راه حق و حقیقت آمده‌اند، عالمان عامل به قرآن و سنت می‌توانند جانشینان و وارثان واقعی پیامبران باشند و انسان‌ها را این‌چنین به سرمنزل اخلاق برسانند.

رند بودن تاريخ تولد براي بخشي از پدران و مادران به يك دغدغه و البته كلاس اجتماعي تبديل شده است و ماجرا از تاريخ تقويمي 8/8/1388 آغاز شد و آن زمان كمتر كسي به دنبال اين بود كه اين تاريخ رند در شناسنامه فرزندش باشد. آن زمان برخي خانواده ها كه تعدادشان اندك بود به دنبال آن بودند كه فرزندشان در اين تاريخ بسيار جالب به دنيا آيد اما اين اتفاق تبديل به كلاسي اجتماعي نشده بود. پس از آن زمان در سال هاي بعد اما يك روز از سال مورد توجه گروهي از خانواده ها كه عمدتا متمول و از دهك هاي بالاي جامعه بودند، قرار گرفت تا فرزندشان در اين روز متولد شود. اين روز هم روزي بود كه در تقويم اعداد روز و ماه سال كنار هم قرار مي‌گرفت و تركيبي به ظاهر زيبا و از ياد نرفتي براي متولد آن روز ايجاد مي كرد. 1/1/91، 2/2/92، 3/3/93، 4/4/94، 5/5/95، 6/6/96 و اكنون 7/7/97 تاريخ هايي بودند كه براي برخي خانواده ها جذاب بود و هر تلاشي را مي كردند تا فرزندشان در اين روز به دنيا آيد. اين اتفاق شايد از ديد برخي چندان مهم و عمومي نبوده اما از آن جهت كه هم تبعات منفي اقتصادي و هم سلامتي دارد، بايد مورد توجه قرار گيرد.


هزينه هاي گزاف يك زايمان
آن‌گونه كه در روزهاي اخير در فضاي مجازي و برخي سايت ها منتشر شد، برخي بيمارستان‌هاي تهران كه عمدتا خصوصي بودند، با سيل متقاضيان تولد فرزند در روز 7/7/97 مواجه شدند. در اين ميان، برخي پزشكان، با توجه به محدوديت فضاي زايمان بيمارستان‌ها در اين روز، هزينه هاي گزاف براي تولد زودتر از موعد نوزادان طلب كردند و بيمارستان‌ها نيز با بهانه‌هاي مختلف سعي كردند در اين روز هزينه بيشتري براي عمل‌هاي جراحي سزارين از خانواده‌ها بگيرند.
حضور انبوه خانواده‌ها پشت دراتاق‌هاي عمل بيمارستان‌هاي خصوصي و زايمان‌هايي كه پشت سر هم اتفاق مي‌افتاد تا عوايد مالي بيشتري را به جيب بخشي از پزشكان رساند، اتفاق نه چندان زيبايي بود كه در اين روز رخ داد. گزارش‌ها حاكي است در يكي از بيمارستان هاي تهران در روز 7/7/97 بيش از 100 مورد عمل سزارين اتفاق افتاده و اين در حالي است كه يكي دو روز قبل از اين تاريخ، كمتر از پنج عمل سزارين انجام شده است.


سلامت نوزادان در خطر
اما از تبعات نه چندان مطلوب اقتصادي و پول‌هاي زير ميزي براي تولد نوزادان در روز خاص كه بگذريم، تبعات منفي سلامت اين اتفاق بر روي مادران و نوزادان بسيار حايز اهميت است. بسياري از پزشكان و مختصاص زنان بر اين عقيده هستند كه زايمان زودتر از موعد نوزادان كه براي رند شدن تاريخ تولد گاه تا دوماه زودتر نيز رخ مي دهد، عواقب جبران ناپذير بسياري را بر رشد نوزادان مي‌گذارد. اعظم السادات موسوی، ريیس انجمن متخصصان زنان با بیان اینکه زایمان زودرس به سلامت جنین آسیب وارد می‌کند، مي گويد: وقتی زایمان در زمان فیزیولوژیک خود شروع می‌شود، جنین تکامل پیدا کرده است و بر اثر درد ماده‌ای در خون مادر ترشح و موجب تکامل ریه جنین می‌شود. انقباضات شکمی مادر در زمان زایمان فیزیولوژیکی به تخلیه آب ریه جنین کمک می‌کند و نوزاد با شرایط بهتری متولد می‌شود. وقتی اجازه داده نشود که پروسه فیزیولوژیک زایمان اتفاق بیفتد، اختلالات تنفسی پس از تولد در نوزاد به وجود می‌آید و نیاز است که نوزاد را به دلیل نارس بودن در دستگاه قرار دهند.


خطرات جدي متوجه مادران
ريیس انجمن متخصصان زنان با بیان اینکه مادران بارداری که نوزادشان به روش سزارین متولد می‌شود، در سه دسته تقسیم بندی می شوند، گفت: دسته اول مادران بارداری هستند که به دلیل فشار خون بالا یا در خطر بودن سلامت جنین به تشخیص پزشک مجبور به انجام سزارین اورژانسی می‌شوند که در این موارد انتخاب تاریخ و تولد به وسیله پدر و مادر ممکن نیست. دسته دوم مادران بارداری هستند که حاملگی دوم یا چندم آن‌هاست و انتخاب تاریخ تولد بیشتر در این دسته از مادران باردار ممکن است و تاریخ تولد نوزاد بر اساس اولین سونوگرافی و زمان عادت ماهانه خانم تعیین می‌شود. باید توجه داشت که در این گروه از خانم‌ها نوزاد حتما باید 39 هفته و سه روز سن داشته باشد تا خطری سلامت جنین را تهدید نکند با این حال احتمال نارسایی در دستگاه تنفسی نوزاد وجود دارد. از نظر تکاملی بین جنین 39 هفته با 38 هفته تفاوت بسیاری وجود دارد، دوران بارداری 40 هفته است و همه هفته‌ها و روزها در تکامل جنین تاثیرگذار هستند و نباید جنین را از تکامل طبیعی محروم کنیم.
وی با اشاره به دسته سومی که مادرانی هستند که سزارین انتخابی را برای تولد نوزادشان انتخاب می‌کنند، گفت: در این گروه مادران باردار بدون هیچ دلیل منطقی و علمی درخواست سزارین می‌کنند و متاسفانه به دلیل فرهنگ غلطی که در کشور به وجود آمده است، برخی مادران تلاش می‌کنند تا نوزادشان زودتر از موعد و در تاریخ خاص متولد شود.از خانواده‌ها و به ویژه مادران باردار درخواست می‌کنیم سلامت نوزاد را فدای تولد در تاریخ شیک و قشنگ نکنند؛ چرا که این یک فرهنگ نادرست در ایران است و هیچ جای دنیا این مساله را ندیده ایم، مادران باردار اجازه دهند همه چیز روال عادی خود را طی کند زیرا این به نفع سلامت مادر و نوزاد است. باید تلاش کنیم فرهنگ غلط درخواست سزارین را در ایران از بین ببریم زیرا سزارین انتخابی روشی ایده‌آل برای زایمان نیست.


انتخاب‌هاي لاكچري
تلاش جالب توجه براي تولد لاكچري نوزادان در يك روز خاص ، البته تنها به رند بودن تاريخ تولد نوزادان مربوط نمي‌شود و برخي خانواده‌ها با هزينه‌هاي خاص، فرهنگ‌هاي غلطي را در جامعه رواج مي‌دهند. از جشن و سرور براي انتخاب نام كودك در تالارهاي پذيرايي گرفته تا تم‌هاي عجيب و غريب و گران قيمت سالگرد تولد كودكان از ديگر اتفاقات عجيبي است كه در حال تسري به جامعه است. موضوعي كه با سبك زندگي ايراني و اسلامي هيچ شباهتي نداشته و تنها فاصله ميان گروه‌هاي جامعه را بيشتر مي‌كند. متاسفانه این انتخاب های لاکچری در بین والدین امروزی به عاملی برای تفاخر تبدیل شده است و پدر و مادرها سلامت نوزادشان را فدای تاریخ تولد شیک و رند می کنند تا جایی که این مساله واکنش معاون بهداشت وزیربهداشت را در پی داشت و آن را فاجعه نامید.
اينكه چرا گروه‌هايي از پزشكان و بيمارستان‌ها باوجود تعهد و سوگندي كه براي صيانت از جان بيماران خورده‌اند، حاضر مي شوند نوزادان را براي كسب منافع مالي روزها زودتر يا ديرتر به دنيا آورند تا تاريخ تولدشان رند شود، اتفاق ناگواري است كه در سايه نظارت ضعيف بر شبكه بهداشت و درمان كشور رخ مي دهد. بر اساس آمارهاي سازمان ثبت احوال در روز هفتم مهر امسال نزديك به سه هزار و 700 نوزاد در ايران متولد شده اند كه در قياس با ميانگين متولدان روزهاي سال، حدود 10 درصد رشد داشته و ناشي از انتخاب لاكچري براي تاريخ روز تولد است.
روند انتخاب روز خاص براي تولد نوزادان به گونه اي است كه دو سال آينده، تاريخ 9/9/99 يك روز تقريبا استثنايي براي تولد نوزادان خواهد بود و مشخص نيست از هم اكنون چه تعداد خانواده برنامه‌ريزي براي تولد نوزادشان در اين روز خاص و پرداخت هرگونه هزينه‌اي جهت ثبت تاريخي شناسنامه فرزندان‌شان در دو سال ديگر كرده اند.

روزنامه قانون تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۹ - شماره: 1309

دوشنبه, 26 شهریور 1397

▪️شاید کتاب «کوری» نوشته  ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی را خوانده باشید. شاید هم نخوانده باشید که توصیه می‌شود حتما بخوانید. ساراماگو در این کتاب با لحنی هولناک به رعایت نکردن حقوق دیگران اشاره می‌کند. داستانی که از یک چهار راه آغاز می‌شود و شهری را دچار یک کوری سفید می‌کند.

منطقه کارواندر با وجود جاذبه های زیبای طبیعی و گردشگری بی بدیل ولی عدم وجود زیر ساخت های مناسب و بی توجهی مسئولین در خفا و فراموشی مانده است.

پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1397

حروف درس الفبا ی ما معلم بود

تمام صحبت ما یک صدا معلم بود

به روی تخته ی چوبی همیشه بی پایان

شروع نام خدابود، تا معلم بود

نگاه روشن دنیای کودکی هایم

به خشم و بوسه ی مادر ؤ یامعلم بود

خدا به وسعت ایمان به شکل هر واژه

ؤ جمله جمله ی ایثار ،با معلم بود

قسم به نام پیام آوران آگاهی

تمام درد بشر را دوا معلم بود

شکوه صبر وصلابت چو کوه می بارید

سه تیغ مهر ؤ سنگ بلا معلم بود

به دشتهای پر ازغنچه های پراحساس

گلی شکفته به نام وفا ،معلم بود

به هیچ زندگی و پوچ مرگ ،معنا داد

تمام بود و نبود شما معلم بود

به وقت گوش نهادن نشسته شاگردیم

در اوج خستگیش هم به پا معلم بود

هنوز پرسش بی پاسخی که می خواند

معلم عشق خدا یا خدا معلم بود؟

......................

معلم باغبان باغ عشق است بسان

بلبلان شیدای عشق است

معلم بهترین معنای عشق است

معلم ناخدای راه عشق است

دم عیساییش باشد شفا بخش

بدان خاطر که او سرشار عشق است

بود اول معلم ذات اقدس

محمد بعد از او مولای عشق است

امیر المؤمنین باشد معلم

دم شمشیر او غوغای عشق است

ستیز انبیا با کفر و ظلمت معلم را مثال از کار عشق است

معلم باغبان باغ دانش مداد عالمان ابزار عشق است

شهیدان شمع بزم آفرینش

ولی آن شمع هم محتاج عشق است

بگفت استاد حق در حق استاد

فقد سیّرنی عبدا چه عشق است

ومن علّمنی حرفای استاد

نشان از قامت رعنای عشق است

علی رغم چنین اجر و مقامی

تواضع کار او بودن زعشق است

شنیدن در کمال عقل و تدبیر

ندانستن نمودن کار عشق است

بدیدن لذت و رشد و تعالی

به رشد دیگران کردار عشق است

چو شمع محفلان از جان گذشتن

نجات دیگران اسرار عشق است

مقدّم دیدن اغیار بر خود

یکی از نشئه ی والای عشق است

یقین یکسر محبت بوده وردش

که اینک مکتبش بازار عشق است

معلم پاسبان عدل و احسان

به جنگ جاهلان سردار عشق است

......................................

ای معلم در کلامم عشق معنا کرده ای

عشق را در جوهر انسان تو زیبا کرده ای

خون هر خامه که بر گلبرگ کاغذ می چکد

نشتر عشق قلم را در زمین جا کرده ای

گر بود دلبستگی هایی ز باران و زمین

گوهر باران به بوی دشت و دریا کرده ای

گر پلی خواهم زدن از آینه تا شاخ گل

پاکی آئینه را آویز حوا کرده ای

در شب ظلمانی و سوسو کنان دهکده

کودکان امیّدوار مشق تنها کرده ای

در کلاس درس آب و نان دهد بابای من

تو بدون آب ونانی در دلم جا کرده ای

مادری گر شعر لالا گوید از آن سوی شب

فکر تو مشکل گشای شعر لالا کرده ای

گر از آن اسطوره دنیا بخواهم دم زدن

بی گمان نقش قلم تندیس بی تا کرده ای

از ازل تا انتهای وسعت تاریخ نو

آدم وخاتم قلمدان مسیحا کرده ای

جعفر فولاد فر

......................

آئینهً اندیشه نمایی تو معلم

بخشنده ترین بعد ِ خدایی تو معلم

در رهگذر ِ شب زدگان مشعل ِ نوری

بر گمشدگان ً راهنمایی تو معلم

از طایفهً علمی و از مردم ِ ایثار

افرشتهً بی چون وچرایی تو معلم

بر لوح ِ سخن سنجی ِ تو حرف ِ کجی نیست

عاری ز ِ کژی ها و خطایی تو معلم  

ما کودک ِ کم تجربهً طالب ِ علمیم

بر چشم ِ طلب پرده گشایی تو معلم

در حافظهً زیرک ِ دیروز ِ زمانه

جاوید ترین رمز بقایی تو معلم

ای مالک ِ گنج ِ هنر و دانش و تقوا

ازتهمت ِ ایام رهایی تو معلم

بر خامشی ِ نان صفت ِ نسل ِ حقارت

آزاده ترین بانگ ِ رسایی تو معلم

معمار مرمتگر ِ اذهان ِ کج اندیش

کج بین شدگان را تو دوایی تو معلم

چونت بسرایم که سزاوار ِ تو باشد

کان ِ کرم و کاخ ِ صفایی تو معلم

صفحه1 از57

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

گزارشات پر بازدید

جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز1428
mod_vvisit_counterدیروز1983
mod_vvisit_counterاین هفته5449
mod_vvisit_counterهفته قبل3530
mod_vvisit_counterاین ماه9490
mod_vvisit_counterماه گذشته19784
mod_vvisit_counterکل بازدیدها1567043

بازدیدکننده جاری : 34
آدرس آی پی : 3.80.218.53
,
امروز : 13, دسامبر, 2018

حالت های رنگی